Salam.. selamat Datang ke teratak usang seorang pejuang. Ku titipkan khas buat rakan rakan yang dikasihi, mereka yang sentiasa diingati dengan doa tulus ikhlas, semoga kita mendapat apa yang diusahakan. Tq

Friday, May 3, 2013

Dari SebeRanG LauT cHiNa SeLaTan

Assalamualaikum readers.. Terasa sunyi dan keseorangan malam ini.. (Aku memang sedang keseorangan pon dalam rumah) semua rakan seperjuangan balik ke kampung. Aku tercicir. Kampung jauh di seberang laut china selatan. Sambil menaip blog, melayan lagu "sape". Lagi membuatkan jiwa rasa sangat ingin kembali. Entah, sejak akhir akhir ini, setelah hampir ke penghujung perjalananku di sini, keinginan itu semakin membuak. Mungkin aku sudah mulai muak untuk berada di tempat orang, jauh dari keluarga tercinta. Jauh dari insan istimewa terutamanya bila dia yang kita panggil ibu..

Sedangku menaip disini, bertemankan sebuah lagu, ada di kalangan kawan ku mungkin berada di dalam bas, kereta, kereta api.. Tapi, yang sedikit mengusik perasaanku, sudah tentunya yang berada dalam kapal terbang.. Menanti masa dan ketika untuk menjejakkan kaki ke Bumi Kenyalangku yang bertuah itu. Mungkinkah di bulan puasa nanti aku boleh balik buat sementara seperti terdahulu? Hati ini semakin tidak dapat untuk dibohongi.. Bandar Sibu sering kali menjadi igauan. Huhu.. Parah sudah ba ini.. Kalau tugu Swan yang gah berdiri di belakang wisma sanyan itu pon aku mampu ingat, memang patut aku balik.. Haha.. Mungkin orang kata, aku masih dalam malaysia, budaya tidak banyak beza. Memang.. Tetapi, dalam tidak banyak beza itu, pasti ada sedikit perbezaan.. Bahasa, budaya, makanan (paling utama).. Mana aku nak cari umai disini? Mana aku nak cari terung iban? Mana aku nak cari mee kampua? Mana aku nak cari ayam pansuh? Tak ada pon.. Kalau aku nak merasa, mungkin aku kena terbang ke johor.. Haha.. Kat situ kemungkinan besar ada. Setelah 5 tahun aku disini, aku masih lagi tidak dapat menerima kepedasan masakan disini. Jadi, aku prefer menu dari pantai timur yang rasanya agak manis sedikit. Kalau negeri sembilan dan melaka, aku angkat bendera putih awal awal.. Terutamanya melaka.. Ini adalah pengamalan sepanjang posting di sana. Masak blackpepper, bukan setakat blackpepper yang ada, sekali ngan cili api pun masuk sekali.. Memang terbaik.. Akhirnya, menu selamat untuk penghidap gastrik seperi aku, ambik je la ayam goreng. Huhu.. Tak ada nikmat hidup pula rasanya.. Tapi, tetap aku syukuri apa yang ada..

Semoga perjalanan kalian dipermudahkan.. Mungkin nanti, tiba giliran aku pula :) sekian.............

0 comments:

Post a Comment